Op 22 en 23 maart hebben wij De Passion uitgevoerd in de O.L.V. Hemelvaartkerk in Nederhorst den Berg. Lees hier de recensie uit Weekblad Wijdemeren van woensdag 27 maart, door Saskia Luijer:
Vier volle kerken voor De Passion 2024
Door: Saskia Luijer
NEDERHORST DEN BERG
Maar liefst vier volle kerken trok ‘De Passion’. Na de Ankeveense Sint Martinus op 15 en 16 maart, stond op 22 en 23 maart de Bergse Onze Lieve Vrouw Hemelvaart in het teken van het lijdensverhaal van Jezus. Met een prachtige productie gaf All Directions! het eeuwenoude verhaal een eigentijds tintje.
Het verhaal begint klein. Met pianoklanken van eigen pianiste Ludmila de Klerk en beelden van een opkomende zon over de plassen. Het grote verlichte kruis, dat eerst over het water wordt vervoerd, verschijnt langzaam in de kerk. Omgeven door muziek. De ruim vijftig koorleden, allen in het wit gekleed, staan verspreid over de gangpaden. Van alle kanten klinkt de ‘Earth song’ van Michael Jackson. Mooi uitgelicht en vol overtuiging zingen ze op indringende wijze de ah’s en oh’s van de crying earth. Een noodkreet, die golft door de kerk. “We zijn allemaal deelnemers in het verhaal,” benadrukt verteller Evert Jan van Katwijk. “We herkennen de zorgen over de toekomst, als het leven een andere wending neemt. Zullen je vrienden nog je vrienden zijn als het erop aankomt?” Aansluitend klinkt het uptempo nummer ‘Hey brother’ van Avicii, met daarin de vertwijfeling, maar ook het vertrouwen in de band tussen
broers en zussen. Daarbij ondersteunt de goed doordachte choreografie de zangpartijen en de boodschap van het koor.
Wisselende karakters
Naast klassiekers heeft All Directions! ook nieuwe popsongs uitgekozen die prima bij het Passion verhaal passen. Liederen met wisselende karakters, knap ingestudeerd onder leiding van dirigent Arjen Busscher, en goed getimed uitgevoerd met begeleiding van de band van Henk van ter Meij. Zo krijg je kippenvel bij het intieme, voorzichtige begin van ‘Door de wind’ van Stef Bos. Een lied waarin de heren volop spelen met het volume en ’t later bijna uitschreeuwen: ‘Ik kan alleen zingen’. Een hele andere sfeer laten ze zien bij ‘Smiling faces’, als ze met grimmige gezichten het verraad van de judaskus vertolken. Daar tegenover staan
de mooie melodielijnen en de zachte, warme klanken van ‘Alles komt goed’ van Jaap Reesema. Daarmee laten de dames horen dat er altijd lieve mensen om je heen zijn die troost en steun willen bieden.
Muziek neemt je mee
Zo neemt de muziek het publiek mee in het Paasverhaal. Racoons ‘Oceaan’ zijn de tranen van spijt die Petrus huilt. En Tina Turners ‘We don’t need another hero’ verwoordt de mening van de Romeinen. Zij hebben geen nieuwe koning nodig in hun keizerlijk rijk. Een pareltje tijdens de avond is het echte koorlied ‘Mary did you know’. Dat puur en open, a capella wordt gezongen. Nog onder de indruk van de laatste zangstemmen die wegsterven in de kerk, klinkt als swingend contrast ‘Just let me go like Elijah’ van Chi Coltrane. Een vrolijke en uitbundige stemming, omdat de dood een feestelijke intocht in de hemel is. Vol overtuiging zingen de koorleden dan ook het slotlied ‘You’ve got a friend’ van Carole King. De dood is geen einde, maar een nieuw begin.